HTML

Programozó Páternoszter

Ez a Programozó Páternoszter (PP) blogja, a programozásról szól. Aktualitása, hogy a Debreceni Egyetem Informatikai Kara Magasszintű programozási nyelvek 1-2, C++ esattanulmányok, Java esettanulmányok című kurzusainak blogja is egyben.

A vadászat

A Debreceni Egyetem Programozói Évkönyve: az UDPROG projekt. A szakmai fórumunk a Facebook-en. Az új előadások a prezin.
A régi előadások:
Prog1:
1. C bevezetés
2. C tárgyalás
3. C befejezés
4. C a gyakorlatban
5. C++ bevezetés
6. C++ tárgyalás
7. C++ befejezés
8. C++ a gyakorlatban
9. Java platform bevezetés
10. Kvantuminformatikai alg. bev.
Prog2:
1. Java bevezetés
2. Java tárgyalás
3. Java befejezés
4. Java a gyakorlatban
5. Software Engineering bev.
6. Java EE bevezetés
7. AspectJ bevezetés
8. BPMN-BPEL SOA programozás
9. C++ haladó
10. Tensorflow

Kövess engem!

Friss topikok

Linkblog

Homo proponit, Deus disponit*

2011.12.10. 17:23 nb

Ez volt a tizenharmadik hét (labor és előadás) posztja. A laborokra az utolsó három hétre már nem írtam ki kötelező törzsanyagot, mert a főtéma a laborgyakorlat védése volt! A poszt funkciója immár a szóbeli és írásbeli vizsgák szervezése.  Megtalálod itt a részletezett tételeket, de akár az írásbeli tesztet is letöltheted.

A hivatalos (azaz az előadásnak megfelelő) témához kapcsolódik a cím, amelynek kontextusában az ember BPMN-ben, Isten pedig BPEL-ben dolgozik.

Láthatóan legalább száz mérnök informatikus hallgató volt kíváncsi a közvetítésekre, hiszen legalább 10 monitor csatlakozott és gondolom mind egy kávéházból vagy sörözőből, ahol legalább 10 hallgató volt jelen az adott helyen, ahol a kivetítőre kötve a gépüket az egész szórakozóhelyet szakmaibb hangulatúvá tették :)

 15 pont annak, aki saját foci csapatához UML osztálydiagramokat készít (lehet reengineering :)

A szorgalmi időszak számokban

A nálam lévő 5 labor 99 hallgatójából 19-en nem kaptak aláírást a félévi munkájukra. A kurzust felvett 145 hallgatóból 65 hallgató kapcsolódott be a feladatok beküldésébe, közülük 14 hallgató lépte át a 100 pontos határt (11 vesz részt a "100-as" vadászok ligájában).

Szóbeli vizsga

A hagyományoknak megfelelően itt a tételsort értelmezzük, finomítjuk. Néhány általános megjegyzés a szóbeli vizsgára:

  • az előadások végén kötelezőnek jelzett olvasmányok, ahogy a név is mutatja: kötelezőek
  • papíron nem programozunk általában és a vizsgán sem
  • a vizsgán való sikeres szereplés szükséges feltétele a tételek "jól kell tudni" részének tudása
  • Az írásbeli és szóbeli vizsgán is bármi (jegyzet, könyv, gép) használható, sőt: erősen javallott! S egyben ezért felesleges magolni vagy puskát írni! Ez nem történelem vizsga, ennek megfelelően tipikusan mindig valamilyen forráskódra támaszkodást várok és nem szavalatot vagy mit gondolt Arany Madáchról típusú gondolatmenetet... kóbor memóriafoszlányt vagy hexameterben a Huszt-ot :)

A tételsor alapját szokásosan az előadások kezdő "Minimális gyakorlati cél" és "Minimális elméleti cél" fóliái alapján állítjuk össze.

1. tétel

1. ea.-ból:

Jól kell tudni: egy saját Java platformos (Java SE vagy Java ME vagy Java EE vagy leJOS vagy Android Java) fejlesztést, tapasztalatokat, "mit, miért, hogyan szerveztem, csináltam" stb. bemutatni (Java SE esetén egy "Helló, Világ!" gyors prototípus, vagy egy-két osztályból álló példa nem elfogadható saját fejlesztésnek. A saját Atan alapú RCSS robotfoci csapat viszont nyilván igen. Egyéb platformokon a "Helló, Világ!"  jellegű példa is elfogadható).

help: gyakorlatilag sajár robotfoci csapattal mindenkinek rendelkeznie kell, így ez a beugró nem lehet probléma, egyéb Java SE példára is számtalan volt a kurzusban, az alternatív tabella számolásától a FerSML platformig. Java ME esetén könnyű választás a NehogyMar7-es példa, hiszen ehhez külön könyv is van. Java EE kapcsán pedig remek, de nem könnyű választás a DocBook-os, XSLT-s Portlet.

Java nyelv kapcsán: karakterkészlet, elemi típusok, vezérlési szerkezetek, deklarációk, tömbök, kifejezések, paraméterátadás, osztályok, példány és osztály szintű attribútumok és metódusok, hozzáférési kategóriák, konstruktor, öröklődés.

2. tétel

2. ea.-ból

Jól kell tudni: polimorfizmusra példákat hozni a gyakorlati jegyzet GoldenTeam FC csapatából

help: a csapatban mély leszármazási fa van: a JátékosAdaptert kiterjeszti a Játékos, azt például a Támadó, azt pedig a Hidegkúti osztály, érdemes megnézni, hogy melyiknek a játékbanVezérlés() fgv.-e, postInfo() fgv.-e fut le. Ezzel megintcsak nem lehet gond, ha a hallgató megpróbált a félév során módosítani az ágensek viselkedésén.

Java nyelv kapcsán: interfészek (különös tekintettel az atan.model.ActionsPlayer és a atan.model.ControllerPlayer interfészekre), csomagok.

Az első tétel saját fejlesztéséhez a hallgató be tudja mutatni UML osztálydiagramjait! (De ha az első tételben nem robotfocit választott a hallgató, itt természetesen a robotfocis elfogadott, de tavalyi C++ példára készített osztálydiagramok nem)

3. tétel

3. ea.-ból

Jól kell tudni: az első tétel saját fejlesztéséhez OO metrikát kiszámolni (a robotfocis Maven projektek számolják, laboron konkrétan a ciklomatikus komplexitást néztük pl.)


help: az igényesek itt az mvn site (vagy sonar:sonar :) után böngészik a legenerált riportokat és ráböknek egyre, például a 2. ea. 125-től mutatott Sonar és Xradar Maven bővítmények használatával; mondjuk a Fedezet esetén a NOC-ra (leszármazottak száma) DIT-re (leszármazási fa mélysége) RFC-re (kiket hívogat)

De már a ciklomatikus komplexitás megmutatásával is tökéletesen megelékszek, a szokásos kérdés megválaszolásával: melyik a projekt legbonyolultabb függvénye.)


Java nyelv kapcsán: kivételkezelés

4. tétel

3. ea.-ból

Jól kell tudni: saját kivételosztály készítése (pl. a Jávát tanítokét dolgoztuk fel.)

help: itt elég a Jávát tanítok példáját feléleszteni vagy ismertetni.


Java nyelv kapcsán: párhuzamosság (különös tekintettel a SwingWorker osztály használatára).

5. tétel

4. ea.-ból

Jól kell tudni: XML dokumentum jól formázottsága, érvényessége (példának használhatod akár a saját csapatod pom.xml-jét, de számos XML dokumentummal találkoztunk a félévben az AIML-től a PBEL-ig)


help: itt elég validálni egy XML állományt, aki nagyon igényes, az egy Relax NG-s szurkolói avatárt validál a jing-el, aki minimalista, az egyik focicsapat pom.xml-jén nyom egy jobb gombot a NetBeans-ben és a Validate-el validál.

Java nyelv kapcsán: leJOS viselkedés API-jának (subsumption architecture) részleges ismerete

6. tétel

4. ea.-ból

Jól kell tudni: Apache Maven koncepció, használata a gyakorlati jegyzet robotfocis csapatai projektjeinél

help: gyakorlatilag mindenki védte a csapatát, ami tipikusan Maven projekt, így nem okozhat gondot beszámolni arról, hogyan használtad/használod.

Java nyelv kapcsán: JAXP, SAX, DOM API-k részleges (saját példán alapuló) ismerete

7. tétel

4. ea.-ból

Jól kell tudni: Java ME MIDP programot parancssorból felépíteni

help: az előadásban lépésről-lépésre lefóliáztuk

Java nyelv kapcsán: Java ME MIDP API részleges ismerete

8. tétel

5. ea.-ból

Jól kell tudni: a saját robotfoci csapathoz készített Junit teszt

help: a GoldenTeamFC-0.0.3-project.zip gps függvényéhez írtat elég bemutatni: http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/mircsource/

Alkalmazások skálázhatósága, EJB, fürtözés.

9. tétel

6. ea.-ból

Jól kell tudni: üzleti folyamatot lerajzolni BPMN nyelven

help: jöhet az előadás laborkártyája picit kiegészítve, de leírhatsz bármit: a hallgató kurzusválasztásától a teafőzésig... illetve azt igényeseknek érdemes átfutni az ajánlott irodalmat

AspectJ nyelvi bevezetés: vágási pont, csatlakozási pont, tanács, átszövő vonatkozás.

10. tétel

7. ea.-ból

Jól kell tudni: a saját robotfoci csapathoz készített AspectJ szövés

help: volt triviális (GoldenTeamFC-0.0.4-project.zip) és egy picit komplexebb (GoldenTeamFC-0.0.4sumkick-project.zip): http://www.inf.unideb.hu/~nbatfai/mircsource/


A BPMN nyelv (és az egyéb vállalati folyamatleíró nyelvek részleges ismerete, koncepciója említés szinten)

További szabályok

  • 54 pont felett (nagyobb egyenlő), +3 jegy az írásbelihez, ha az elégtelentől jobb, a szóbelin is +3 (ha az elégtelentől jobb) és a hallgató az általa választott három tételből húz.
  • 18 pont felett (nagyobb egyenlő), +2 jegy az írásbelihez, ha az elégtelentől jobb, a szóbelin is +2 (ha az elégtelentől jobb) és a hallgató az általa választott hat tételből húz.
  • 6 pont felett (nagyobb egyenlő), +1 jegy az írásbelihez, ha az elégtelentől jobb, a szóbelin is +1 (ha az elégtelentől jobb) és a hallgató az általa választott nyolc tételből húz (tehát az összesen 10-ből kettőt biztosan elkerülhet).

Írásbeli vizsga

Állítom össze az írásbeli tesztet. A feladatok gép nélkül is megválaszolhatóak, de vitathatatlan, hogy a géppel történő munka sokat segíthet. Ha lesz Nálad gép, az alábbiakat érdemes megfontolni az előkészítésében:

 Az írásbeli teszt

Tegnap megírtuk az első tesztet, már gépelem az eredményeket a Neptunba. Hagyományainknak megfelelően közreadom az egyik csoport feladatsorát.

Ugyancsak "tartva a hagyományokat" valódi informatika vizsga volt:

 

írásbeli ponthatárok és eredmények

12 feladat, 1 pont egy feladat, összesen 12 pont. (Előadáslátogatási jogosítvány +1 pont.)

százalékpont (elm.)pont (gyak.)érdemjegy
50%66-7
2
65%7.88-9
3
80%9.610
4
90%10.811-125

 

  • 49 elégtelen
  • 11 elégséges
  • 8 közepes
  • 5 jó
  • 6 jeles 

  a 2. írásbeli eredményei:

  • 10 elégtelen
  • 19 elégséges
  • 16 közepes
  • 9 jó
  • 5 jeles 

 

*: http://hu.wikiquote.org/wiki/Latin_k%C3%B6zmond%C3%A1sok

52 komment

Címkék: bpel tételsor uml robocup robotfoci bpmn plb deik plk robocup.inf.unideb.hu reengineering

A bejegyzés trackback címe:

https://progpater.blog.hu/api/trackback/id/tr783453696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phloriaN 2011.12.11. 09:56:49

@nb: várhatóan mikor zárul le véglegesen a vadászat?

Zatilla001 2011.12.12. 01:14:44

Céges feladat (Útvonalkeresés) dokumentáció:

docs.google.com/open?id=0ByctN2AvKX5bZTlkMjBiNzUtNWMyMy00MDA5LTg1ZjMtMzM4NzczMmU0YmNl

Zborai Attila, Szőke György

szales 2011.12.13. 08:18:15

Mikor lehet a héten még védeni?

horvath.t 2011.12.13. 22:35:35

@nb: A Glassfishes, Tomcates post alá olyan 10 napja beküldtem a céges webshopos servletet, amit tavaly lehetett védeni. Kb 2 hete beszéltük laboron, hogy Tanár Úr megnézi és ajánl érte valamennyi trófeát. Azért írtam ide is ha véletlenül átsiklott felette Tanár Úr, mert azóta 2 új post is van.

Logos 2011.12.15. 08:15:46

Itt a KalapacsFC immár (úgy-ahogy) működő változata:

web.unideb.hu/~fortcondor/vedeshez.zip

phloriaN 2011.12.15. 17:29:01

15 pont annak, aki saját foci csapatához UML osztálydiagramokat készít (lehet reengineering :)

- dl-web.dropbox.com/get/Public/ReM-UML.png?w=c9e51a4e

(vigyázat, 8423 x 5305 felbontású kép! :D)

phloriaN 2011.12.16. 08:42:54

@nb:
dl.dropbox.com/u/30165854/ReM-UML.png

(véletlen nem a public linket linkeltem fentebb, ez már remélhetőleg menni fog.)

phloriaN 2011.12.16. 15:30:40

@nb: látom hogy frissitve lettek a pontok, viszont én kűldtem egy emailt dec-12-én az elmadadt trófeákról és azok még nem kerűltek jóváírásra.
Konkrétan meddig fog tartani a vadászat?

kovdog 2011.12.16. 16:41:17

A tételsorral kapcsolatban az a kérdésem, hogy ez a végleges? Úgy értem, hogy akinek a védése nem a robotfoci volt (én és fejlesztőtársam az isTom Games cég által kiírt feladatot csináltuk), akkor azokra is ezek a tételek vonatkoznak, mert ugye mi nem mélyedtünk el annyira a focis témában, így mi hátrányból indulnánk... (ez a kérdésem az írásbelire is vonatkozna)
Köszönöm a választ!

nb · http://fersml.blog.hu 2011.12.16. 16:46:15

@kovdog: ilyen mélységben az előadásban is tárgyaltuk a robotfocis-t, mint "mérnök infós hordozót" érintő témák zömét, illetve sokkal könnyebb sokszor egy példát mondani valamire, mint mondjuk adott esetben egy szabványt stb.-t ismertetni, így a robotfoci csapatba ágyazott témákra vonatkozó tételrészek még szerintem könnyebbséget is jelentenek, mint egy hasonló, de általánosan feltett kérdés.

nb · http://fersml.blog.hu 2011.12.16. 16:47:04

@phloriaN: már nagyon a finisben vagyunk, a legegyszerűbb, ha elküldöd a tételes nyilvántartásod, ha nem egyezik a kint lévővel a végösszesen.

nb · http://fersml.blog.hu 2011.12.16. 16:59:47

@kovdog: arról nem is beszélve, hogy a laborokon ez volt a főtéma!

phloriaN 2011.12.16. 19:13:01

@nb: saját nyilvántartásom nincs az egész félévre, a legutóbbi frissítés óra viszont a köevetkező feladatokat küldtem be:

-3 pont: deployolj egy saját vállalati alkalmazást GlassFish-en!
(noob.hu/2011/12/10/1_4.JPG)

- 7 pont: deployolj egy saját vállalati alkalmazást GlassFish fürtön!
(noob.hu/2011/12/10/2_1.JPG)

-15 pont annak, aki saját foci csapatához UML osztálydiagramokat készít (lehet reengineering :)
(dl.dropbox.com/u/30165854/ReM-UML.png)

phloriaN 2011.12.16. 19:13:58

+még egy kimaradt:
- 15 pont annak, aki megvalósítja a fenti szövést, azaz minden lövéskor kilogolja az addigi lövések számát és azok átlagos irányát és erejét!
(noob.hu/2011/12/09/aspect.JPG)

phloriaN 2011.12.16. 19:15:26

@phloriaN: a linkeknél valamiért a zárójelet beleveszi, ezért hibát ir ha meg akarná valaki nyitni, zárójel nélkül máködnek a linkek

phloriaN 2011.12.16. 19:16:31

@phloriaN: végül összesen 209 pontomnak kell lenni az én véleményem szerint

nb · http://fersml.blog.hu 2011.12.17. 09:26:16

@phloriaN: az baj, ha nincs, mert sokszor hangsúlyoztam, hogy a pontos nyilvántartása elosztva "felhőben" van: azaz a levelezésemben, a blogon.

Ezért kell a hallgató tételes nyilvántartása (mit, mikor mire) amit, ha a hallgató kéri adatbányászok vitás kérdésben, azaz ha az általam nyilvántartott végösszesen és a hallgató által nyilvántartott tételes végösszesenje különbözik...

phloriaN 2011.12.17. 11:14:47

@nb: végülis már nagyon sokat nem változtat a dolgokon hogy 199 vagy 209, a végeredmény szempontjából nem lényeges, csak megjegyeztem hogy szerintem mennyinek kell lennie, de mivel saját nyilvántartást nem vezettem, ezért nem tudok hivatkozni rá.

basecamp 2011.12.17. 21:29:34

E-mailbe ment!

15 pont annak, aki megvalósítja a fenti szövést, azaz minden lövéskor kilogolja az addigi lövések számát és azok átlagos irányát és erejét!

25 Készíts saját csevegőt (Python vagy Java alapon teszteld, Y, W alappal) a foci (pl. PLB, FerSML vagy a magyar NB1 egy klubja életének valamilyen részterületéről , vagy egy konkrét mérkőzésről, például a 6:3) tudjon csevegni (pontozás a 25 pont egy olyan jellegű beszélgetés demóra jár, amit a KK YouTube videó is mutat) help kiindulás itt és itt: Bátfai Norbert, Bátfai Erika: Virtuális könyvtáros segítheti majd a kutatókat kézirataik beküldésében a Debreceni Egyetemen, Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 58/1. 14-14, 2011.

22: RCSS csapatod TDP-jét készítsd el DocBook XML 5.0-ban és a dblatex-el ebből készített pdf-et mutasd be, illetve az XML-t validáld!

basecamp 2011.12.18. 14:58:30

E-mailbe ment!

20 ua., mint az előző, de a meccsek eredményeit is weben/Java Szervleten lehessen bevinni!

basecamp 2011.12.18. 19:41:36

E-mailbe ment!
40 - Végezz összehasonlító méréseket a GlassFish V3, JBoss, Genonimo és a Tomcat között!

basecamp 2011.12.19. 08:27:49

@nb: Mikor lesz végleges eredmény hírdetés?

nb · http://fersml.blog.hu 2011.12.19. 08:32:07

@basecamp: miután válaszolsz a magánban küldött "Ez pontosan melyik feladat és melyik az említett előző (ugyancsak melyik pontosan)?" kérdésemre :)

basecamp 2011.12.19. 08:51:54

@nb: 5/17 Készíts MySQL, (vagy PostgreSQL) táblákat a PLB jellemzésére, és hozzá egy lekérdező Java szervletet, ami kimenetére küldi az aktuális tabellát! (help: PP JDBC-s visszajelzés példa)
5/20 ua., mint az előző, de a meccsek eredményeit is weben/Java Szervleten lehessen bevinni!

sency 2011.12.23. 14:38:41

MIDlet help:
Az egyes tételhez kapcsolódóan kérnék segítséget: A www.eurosmobil.hu/NehogyMar/NehogyMar2MIDlet.java progit szeretném felerőltetni egy Nokiára, de "Érvénytelen alkalmazás" hibával nem fut le. A .jad file-t NetBeansben buildelem. (new: Mobile Project with Existing MIDP Sources) CLDC 1.1, MIDP 2.0 (mert a teló ezt "tudja")
Mi lehet a hiba oka?

nb · http://fersml.blog.hu 2011.12.23. 15:01:18

@sency:

1. lépés: ellenőrizd a www.developer.nokia.com/Devices/Device_specifications/ lapon, hogy a telefonod MIDP "mennyi" CLDC "mennyi"? Lehetséges, hogy még csak 1.0-s... ?

2. lépés: a könyv megvan? webpac.lib.unideb.hu/WebPac/CorvinaWeb?action=onelong&showtype=longlong&recnum=459856&pos=1 úgy készítsd ahogy ott leírom (ez nem Maven projekt, mint a Jávácska ONE-osak)
(Sima projektet készíts és utólag írd felül a meglévő forrásokkal)

erendil 2012.01.05. 18:52:23

az írásbelihez nem lehetne esetleg egy mintafeladatsort kérni, hogy mégis mire számítsunk??

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.05. 19:47:13

@erendil: jellegében, mint a prog1: progpater.blog.hu/2011/06/06/egy_informatikai_targy_vizsgajan

de már komplexebb dolgokat is tudok kérdezni, hiszen ez már a prog2. Érdemes gépet hozni, méghozzá használhatót, abban az értelemben, hogy ha nem megy a válasz azonnal, akkor lehessen kísérletezni. (Még nem írtam meg a teszteket, de nyilván szerencsés, ha a gép tudja fordítani, futtatni a kurzus példáit: robotfoci, Jávát tanítok, FerSML projekt stb.)

csigusz86 2012.01.06. 13:37:38

"OO metrikát kiszámolás" ehhez kérnék valami segítséget nem nagyon értem.

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.06. 15:06:08

@csigusz86: ahogy a szóban forgó tétel help-jében is jelzem, megelékszek a cikloamtikus komplexitással, amit a laboron néztünk progpater.blog.hu/2011/09/23/we_re_a_unit_not_a_one_man_show és az előadásban részletesen tárgyaltunk, sőt lerajzoltunk. (A metrikákat csak említettük, de vegyük a help-ben szereplő példát: www.inf.unideb.hu/~nbatfai/mircsource/GoldenTeamFC-0.0.3-project.zip ehhez még az előadás hivatkozta Sonar-t letöltöd, kicsomagolod, indítod, aztán a foci csapatodnál futtatod a mvn sonar:sonar életciklust, az eredmény a localhost:9000-en látszik alapértelmezésben a böngésződben, itt ugye
NOC = 2, mert két olyan class van, ami azt mondja, hogy " extends hu.fersml.magyarfc.Fedezet" a Bozsik és a Zakarias classok; DIT = 3, mert Fedezet őse a Jatekos, azé pedig a JatekosAdapter; RFC = 17, mert ...
ha a Sonar kapcsán érdeklődsz általában, akkor itt vannak a pontos definíciók: docs.codehaus.org/display/SONAR/Metric+definitions
)

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.06. 15:10:29

@csigusz86: ja, s a lényeg: a számolás annyit tesz, hogy megnézzük, mit ír ki valamelyik kódelemző, például az imént használt (az előadásban is screenshotolt Sonar). Perzse nagyon egyszerű esetekre "kézzel is" számolhatsz, de ez nyilván valódi példáknál általában kivitelezhetetlen.

Janos.V 2012.01.06. 18:19:45

www.inf.unideb.hu/~nbatfai/#p2

ezt a PROG2 MEGAPACK-t honnan lehetne letölteni?

kovdog 2012.01.08. 10:17:27

Írásbeli vizsgával kapcsolatos kérdéseim (ha már végleges lesz a "formája"):
- hány feladat lesz?
- hány pontos lesz a vizsga?
- milyen ponthatárok vannak?
- illetve, aki az előadásokon <=2 a hiányzás, annak jár-e plusz százalék ?

phloriaN 2012.01.08. 12:23:18

@nb: a PLB-PLK-s csapatok forrása elérhető lesz valamikor?

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.08. 13:55:00

@phloriaN: mindenképpen, de eddig csak Joe-tól kaptam még meg...

tdemeter 2012.01.14. 21:34:55

Erre megkaphatnánk a helyes választ?

"Csak java.lang csomag alatti SE osztályokat tartalmazó Java program (bájtkód) futni fog a Javás
(MIDP) mobilokon és a webszerverben (például Tomcat) is?"

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.15. 09:42:35

@tdemeter: vegyük például a MIDP-s esetet, ami ugye az alkalmazásmodell/életciklus (javax.microedition.midlet.MIDlet) nélkül nem lesz midlet, s nyilván csak a midletet tudod futtatni... ebből az irányból triviális a válasz.

(az lehetett a félrevezető, hogy a Java SE-ben rész core API-t is cseréljük a bootclasspath-al, amikor a példánál maradva midleteket készítünk)

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.15. 09:51:32

@Janos.V: még sem a prog1, sem a prog2 nincs összecsomagolva. A tavalyi prog1-ből itt minden kint van: www.inf.unideb.hu/~nbatfai/p1/

az idei prog2-ből is kint van minden (nyilván kivéve a második írásbelit), de az még nincs összegyűjtve olyan formában, mint most említett a prog1-é

Samu02 2012.01.15. 11:16:33

Én arra lennék kíváncsi, hogy a "A nyelv" feladatnál mi a helyes? Én a "Nem fordul le, mert nincs a goto a nyelvben" -re gondolok. A választ előre is köszönöm!

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.15. 11:29:35

@Samu02: sok mindent említhetnénk, mivel ez egy az egyben laborkártya volt........ de akkor csak a kurzus tankönyvéből: ezüst könyv 34. oldal 3.4.5 Goto? c. alfejezetének első, 3 szavas, felkiáltójekes mondata. (Az első 50 oldalt már nem a kurzus előtt kellett volna olvasni? :)

Samu02 2012.01.15. 11:42:19

Köszönöm a választ! Azért kérdeztem mert azt tudom, hogy "Nincsen goto utasítás" van írva a könyvbe, viszont én már e-mail-be is kérdeztem, hogy "A nyelv" feladatnál én ezt a választ tartom jónak: "Nem fordul, le mert nincs goto a nyelvben", és erre ezt tetszett válaszolni, "hogy biztosan rossz".

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.15. 12:03:37

@Samu02: igen, elírás volt, hiszen az első blokkra válaszoltam, ott a 6-osat nem is firtatva, aztán jött a 3., és a 7., blokk; ezek a "biztosan rosszak" és tovább nem is néztem.

de valóban nem a 6-ossal, hanem a 7-essel volt a gond.

tdemeter 2012.01.15. 15:46:50

@nb: tehát nem fog futni egyáltalán, erre a következtetésre jutottam. Helyes?

Lakers9 2012.01.17. 09:44:15

Én azt szeretném megkérdezni hogy a help alatti félkövérrel kiemelt rész még a 2-es megszerzéséhez kell vagy csak a help fölötti rész?

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.17. 09:50:09

@Lakers9: a help rész tipikusan a tétel "jól kell tudni", kvázi beugró részét magyarázza. Utána jön a tétel valódi tartalma.

A beugró rész szükséges DE NEM ELÉGSÉGES FELTÉTELE az elégséges jegynek!!! Ez ugye azt jelenti, hogy aki nem tudja a beugrót, az elégtelen, de aki tudja, még természetesen az is megbukhat, ha nem tudja a tétel törzsét (vagy beleszalad valami alaphiányosságba :)

De más sokan vizsgáztak, beszélj azokkal is, akik szereztek szóbeli tapasztalatot.

Lakers9 2012.01.17. 11:55:52

Az első tétel saját fejlesztéséhez a hallgató be tudja mutatni UML osztálydiagramjait! - Ehhez a gyakorlati jegyzet 6.12. ábrájából kellene kiindulni?

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.17. 13:37:07

@Lakers9: igen, illetve ennek variánsa van az előadás fóliákon is. Sőt szerintem az esetek 99.99%-ában változás sincs az OO szerkezetben a saját csapatokban.

holex20 2012.01.20. 14:19:40

Tisztelt Hallgatók!
A 2011/12/2. félévben a Magas szintű programozási nyelvek 1 tárgy esetében kísérleti jelleggel bevezetjük a következő lehetőséget.
Akik a tárgyat fel szeretnék venni, választhatnak, hogy az előadás kurzusok közül melyiket veszik fel:
INBK301E Dr. Bátfai Norbert
INCK301E Dr. Hajdu András
INDK301E Dr. Kósa Márk Szabolcs
Amelyik kóddal kiválasztották az elméletet, a labort is csak ugyanazzal a kóddal vehetik fel. Felhívjuk figyelmüket, hogy aki más kódú laborgyakorlatot vesz fel, az nem szerezhet aláírást.
Üdvözlettel:
IK Tanulmányi Csoport

kit érdemes választani, ha valaki abszolút nem programozott korábban?

nb · http://fersml.blog.hu 2012.01.20. 15:07:17

@holex20: magam részéről nem is azt tartom fontosnak, hogy korábban mennyit programozott már, hanem, hogy a kurzusban akar-e programozni, éhes-e a programozásra?
süti beállítások módosítása